بعد التخرج بيجي التشرد ..!! 613623

عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا بعد التخرج بيجي التشرد ..!! 829894
الادارة منتدى



 
首頁相冊會員註冊登入
搜尋
 
 

結果按:
 
Rechercher 進階搜尋
最新主題
» الى فريق الاداره ساره
بعد التخرج بيجي التشرد ..!! I_icon_minitime周日 11 10月 - 2:48 由 willdarlin

» اغنيه نار معلش يابا للفنان احمد عبد العليم
بعد التخرج بيجي التشرد ..!! I_icon_minitime周五 7 8月 - 6:15 由 salah

» شئ غريب
بعد التخرج بيجي التشرد ..!! I_icon_minitime周四 6 8月 - 8:08 由 salah

» ممكن ترحيب
بعد التخرج بيجي التشرد ..!! I_icon_minitime周四 6 8月 - 7:56 由 salah

» ما فرق بين مراقب و مشرف و علاقة معى الاعضاء
بعد التخرج بيجي التشرد ..!! I_icon_minitime周四 6 8月 - 7:39 由 salah

» الصلاه
بعد التخرج بيجي التشرد ..!! I_icon_minitime周四 6 8月 - 7:35 由 salah

» هل اسمك موجود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بعد التخرج بيجي التشرد ..!! I_icon_minitime周四 6 8月 - 7:31 由 salah

» للاهلاويه فقط
بعد التخرج بيجي التشرد ..!! I_icon_minitime周四 6 8月 - 7:19 由 salah

» يلا نتعرف
بعد التخرج بيجي التشرد ..!! I_icon_minitime周四 6 8月 - 7:11 由 salah


分享
 

 بعد التخرج بيجي التشرد ..!!

向下 
發表人內容
willdarlin
خائن لمنتدى اصحاب نت+ نشر موقع اخر + مطرود نهائيا
خائن لمنتدى اصحاب نت+ نشر موقع اخر + مطرود نهائيا
willdarlin

男
射手座
عدد الرسائل : 624
العمر : 33
العمل/الترفيه : فنى
المزاج : رياضه
كم عندك من نقطة تميز :
بعد التخرج بيجي التشرد ..!! Left_bar_bleue20 / 10020 / 100بعد التخرج بيجي التشرد ..!! Right_bar_bleue

دعاء : بعد التخرج بيجي التشرد ..!! IXu57913
وسام الشرف : اصحاب نت
تاريخ انضمامك الى منتدى : 26/3/2009
تاريخ التسجيل : 2009-03-26

صفحتك شخصية
حقل ااا: 2

بعد التخرج بيجي التشرد ..!! Empty
發表主題: بعد التخرج بيجي التشرد ..!!   بعد التخرج بيجي التشرد ..!! I_icon_minitime周一 6 4月 - 10:33


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أظن ان الموضوع واضح من عنوانه
تعالوا بينا نشوفوا الموضوع المهم اوووى ده
و نشوف ايه المناقشات اللى


طابور طويل عريض... ماشيين فيه كلنا ... لابسين البالطو والكاب الإسود... وورانا أهالينا واصحابنا وكل حبايبنا... اللي بيزغرط واللي بياخد كام صوره في اليوم العالمي ده واللي بيعيط من الفرحة ومش مصدق إننا خلاص كبرنا ودي طبعًا "ماما".بعد التخرج بيجي التشرد ..!! Nosweat
لأ وماشيين كمان وقدامنا زفة حسب الله... هو المشوار مش بعيد من الكليةا لحد قاعة الاحتفالات الكبرى في الجامعة... بس المشوار اللي مشيناه في حياتنا لحد ما وصلنا لليوم ده هو اللي كبير وطويل فعلاً... 5 سنين ابتدائي على 3 اعدادي على 3 ثانوي وآخرهم 4 أو 5 جامعة... المهم إننا في اليوم ده وفي نهاية المشوار الطويل في الدراسة من ابتدائي للجامعة القصير في المشي من الكلية للقاعة... خدنا ورقة!!!
خدنا ورقة من الجامعة بتقول إننا إتخرجنا.... وهي في الحقيقة بتقول إننا خلاص مبقاش لينا قعاد في الجامعة... بيني وبينكم هو طرد بس بشياكة.... طول عمرنا من أيام المدرسة وهم دايمًا بيقولولنا المدرسة بيتكم التاني ولما كبرنا شويه وسبنا المدرسة بقت الجامعة بيتنا التاني... لأ وأحيان كتير بقت الجامعة بيتنا التالت والرابع كمان...
في ناس كانت بتروح الجامعة عشان تتعلم وتاخد محاضرات وسكاشن وامتحانات، وفي ناس تانية كانت بتروحها عشان هي النادي بتاعها فبتروح تشوف أصحابها وتقعد معاهم أو يعملوا أنشطة يخرجوا فيها الطاقات الكبيرة اللي عندهم أو يقابلوا أشخاص هم بيحبوهم، المهم إن كل الناس إللي كانت واخدة الجامعة جد أو اللي كانت واخدها فسحة بقي عندهم فراغ كبير بعد ما اتخرجوا... وناس كتير منهم حسوا إنهم اتشردوا.
بعد الجامعة الأيام بقت مختلفة... ومختلفة جدًا كمان... بالنسبه للولد والبنت... يمكن لأسوء يمكن لأحسن... حسب الظروف... بس عادةً اللي بيحصل إن البنت بعد ما بتتخرج- ده طبعا ف حالة عدم الحصول على وظيفة- بتقعد جنب ماما تتعلم كل حاجة عن البيت خصوصًا وإن الحجج بتاعت المذاكرة أيام الجامعة خلصت خلاص وياسلام بقى لو ماما متسربعة وعاوزة تجوزها... فالبنت هتلاقي نفسها كل يومين قاعدة في أوضة الصالون وفي حد ابن حلال جاي يعاين البضاعة قبل ما يشتري؟!!بعد التخرج بيجي التشرد ..!! Nosweat
أما الولد بقى فحالته حالة... لأن أهله بيتحملوه ويتحملوا مصاريفه أيام الجامعة على أمل إن هو لما يتخرج يشتغل... فلو مشتغلش بيسمع كل ساعتين كلمتين في جنابه.... لإنه مش بس المفروض يلاقي شغل لكن المفروض كمان يعمل أي حاجة ما تخليهوش يقعد في البيت زى البنات كده... لإنه طبعاً مش هيقعد يستنى العدل؟!!
المهم إن الحياة بعد التخرج ناس كتير بتشوفها وحشة... لأنهم بيعتقدوا إن النهاية في التخرج.... وعلى فكرة كلامي اللي مكتوب فوق ده بيحصل للناس اللي بتبقى حياتها في المذاكرة وبس... مع إن الحياة مش كده خااااااااالص.... وبجد
بعد التخرج بيكون عند الواحد أكتر من اختيار... هتقولوا لي إن احنا بنتخرج عشان نشتغل... طب ولو ملاقيناش شغل... نعمل ايه يعني؟!! نحط إيدنا على خدنا ونقول ما هو ده حال كل الناس وكل الشباب مش لاقي شغل...
لأ وإيه في ناس كمان بتقول يلا نهاجر... طب وبعد ما تهاجر هتلاقي الشغل... والا هتلاقي يعني الخضرة والوجه الحسن هناك؟!! Absolutely وعلى رأي المثل "من خرج من داره إتقل مقداره"...

مش عارف بس أنا بأشوف، ودي وجهة نظر شخصية... إن الحياة بتبتدي بعد التخرج... عارفين ليه؟!! لإن الواحد أيام الجامعة بيكون كل تركيزه على المحاضرات والسكاشن والأبحاث والتكليفات المطلوبة منه... ويا سلام لو هو مشترك في نشاط أو مثلاً بيمارس رياضة وعنده بطولة فالتركيز بيكون مضاعف لإنه لازم يعمل كويس في المذاكرة أو على الأقل يظبط نفسه إنه يعدي ولازم كمان يعمل كويس في الحاجة التانية اللي عنده جنب المذاكرة... يعني من الآخر مش بيكون شايف قدامه...
لكن بعد التخرج بيكون عنده وقت كبير... ناس كتير أول ما بتتخرج بتعمل دراسات عليا ماجستير يعني.. ده كويس بس هم عادة ما بيفكروش قبل ما بيعملوا ده وما بيدوش نفسهم فرصة عشان يفكروا أصلاً... لإن المفروض الواحد بعد ما يتخرج ياخد على الأقل سنة يقعد فيها مع نفسه... يرتاح من المذاكرة ويحس إنه اتخرج فعلاً وما بقاش عنده ضغوط المذاكرة والامتحانات ويفكر بقى برواقة هو عايز يعمل ايه؟!!
لإنه مثلاً ممكن يكون عاوز يشتغل في حاجة غير اللي درسها في الكلية خالص... وهنا هيبدأ يتعرف على الحاجة الجديدة ديه ويحاول ياخد كورسات فيها... وممكن قوي يشتغل في حاجة بعيدة خالص عن دراسته ومع ذلك يلاقي نفسه فيها ويحب يطور نفسه أكتر... فيبقى لازم لو هكيمل دراسات عليا يكمل في نفس مجال شغله عشان يستفيد من الدراسة في الشغل وما يكونش مخه مشتت لإن الشغل في ناحية والدراسة في ناحية تانية خالص...

ده لو احنا بنتكلم عن حد هيكمل دراسات عليا بعد التخرج... أما بقى لو حد مالوش في المذاكرة أصلاً... وبدأ يدور على شغل فلازم يا جماعة الواحد يجرب كل حاجة... ما نقولش أصل أنا خريج الكلية الفلانية ودراستي في المجال الفلاني فما أقدرش اشتغل في حاجة تانية... الشغل مهما كان صغير أكيد الواحد هيتعلم منه... وحتى لو ما إتعلمش منه فهو أكيد هيتعلم من الناس اللي هيشتغل معاهم... مهما كانت الوظيفة اللي قدام الواحد فهو لازم يروح ويجرب...
ما حدش عارف؟!! يمكن يطلع بيعرف يعمل الشغلانة دي كويس وهو ما يعرفش... يمكن يخرّب كمان بس محدش بيتعلم ببلاش ومفيش حد ما بيغلطش... واللي ما بيغلطش ما بيتعلمش أصلاً...
ناس تانية بقى بعد التخرج عملت حاجة أحسن من الدراسات العليا والشغل كمان... حاجة هم بيحبوها وفي نفس الوقت مفيدة ليهم... عارفين هي إيه؟!!... نموا مواهبهم... وما حدش يقولي أنا مش موهوب في حاجة لأني متأكدة إن كل واحد فينا بيتولد وجواه موهبة إدهاله ربنا يمكن هو يكون عارفها بس مش مهتم بيها... يمكن يكون مش عارفها أصلاً... بس أكيد كل واحد فينا عنده موهبة... عنده حاجة بيحب يعملها وبيعرف يعملها كويس كمان...

المهم إن التخرج ما هواش نهاية المطاف... ومع إني كاتب في الأول بعد التخرج ييجي التشرد... بس التشرد ده حالة طبيعيه للخبطة اللي الواحد بيعيشها بعد التخرج... لكن المهم إن فترة التشرد دي ما تطولش... ويلحق يقعد مع نفسه يشوف هو عايز يعمل ايه؟ وليه؟ وازي؟!! وأكيد... هيلاقي إن حياته الحقيقية ممكن يبدأها وبإيده بعد ما يتخرج...

[ارجو من شباب الكليات ان يستوعبوا هذا الموضوع جيداً

Sad مع تحيات اسير الاحزان Sad
回頂端 向下
http://www.forum.afrikaansforum.com
فاروق
::مشرف قسم عام::
::مشرف قسم عام::
فاروق

男
雙魚座
عدد الرسائل : 497
العمر : 27
العمل/الترفيه : طالب +الصنعة نقاش
المزاج : الكمبيوتروالانترنتومشاهدة التلفاز
كم عندك من نقطة تميز :
بعد التخرج بيجي التشرد ..!! Left_bar_bleue1 / 1001 / 100بعد التخرج بيجي التشرد ..!! Right_bar_bleue

دعاء : بعد التخرج بيجي التشرد ..!! IXu57913
تاريخ التسجيل : 2009-02-27

بعد التخرج بيجي التشرد ..!! Empty
發表主題: بعد التخرج بيجي التشرد ..!!   بعد التخرج بيجي التشرد ..!! I_icon_minitime周一 6 4月 - 12:48

انت ممتاز

واكيد انهم سوف يهتموا بهزا الكلام

study
回頂端 向下
 
بعد التخرج بيجي التشرد ..!!
回頂端 
1頁(共1頁)

這個論壇的權限:無法 在這個版面回復文章
 :: قسم العام-
前往: